-
آرشیو :
نسخه پاییز 1400
-
کد پذیرش :
1392
-
موضوع :
فناوری اطلاعات
-
نویسنده/گان :
محمد ملکی نیا، میثم سپهرکیا
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
زمینه و هدف: با گسترش روزافزون اینترنت و افزایش حسگرها و ابزارهای هوشمند در دسترس، اکنون شاهد شکل نوین استفاده از اینترنت هستیم که با عنوان اینترنت اشیاء IOT شناخته می شود. برنامه های کاربردی اینترنت اشیاء می توانند بین انسان ها، بین انسان ها و اشیاء، بین اشیاء و اشیاء توسعه پیدا کنند. در واقع اینترنت اشیا یک پارادایم جدید است که ایده اولیه آن براساس تعامل مستمر انواع چیزهایی که در اطراف ما هستند ایجاد شده است. این تعامل مستمر باعث به خطر افتادن امنیت اطلاعات و حریم خصوصی افراد گردیده، زیرا سازوکار موثری برای شخصی سازی حریم خصوصی در این پارادایم، پیاده سازی نشده است. هدف اصلي اين پژوهش، بررسي تاثير نگرش و تمایل نسبت به استفاده از ابزارهای دیجیتالی در صنعت بانکداری الکترونیکی می باشد که به آزمون 5 مولفه اصلی می پردازد، پژوهش حاضر از نظر روش و ماهیت، از جمله تحقیقات علی است، و به لحاظ اجرا پیمایشی و از نظر هدف کاربردی بوده و از مدل TAM برای بررسی ارتباط بین اجزای مدل بهره برده است. روش پیشنهاد شده از دو منبع اصلی ساخته شده: اول مرور ادبیات و دوم از طریق برداشت های حاصل از یک نظرسنجی غیر رسمی و مصاحبه با پنجاه نفر ازکاربرن بانک کشاورزی از طریق پرسشنامه و همچنین مصاحبه با شش نفر از خبرگان. نتایج حاصل از پژوهش گویای این مساله است که بخش بانکی برای نوآوری های اینترنت اشیا و تبدیل سایت های شعب سنتی بانک کشاورزی به محیط های هوشمند آماده است. ماهیت آزمایشی این یافته ها توجیه کافی برای آزمایش اینترنت اشیا برای امنیت فیزیکی بانکی با معرفی یک سیستم حفاظت هوشمند برای مدیریت فرایندهای امنیت را دارد. بررسی مقالات و کمبود مطالعات موجود ما را تشویق می کند تا استفاده از اینترنت اشیا برای امنیت اطلاعات مشتریان بانک را به طور گسترده تری بررسی کنیم.
-
لیست منابع :
[1] حبیبی، رویا، آل شیخ، علی اصغر، ارزیابی کیفیت سرویس های درون یابی مکانی در توسعه سامانه های پایش آلودگی هوا بر مبنای اشیاء، نشریه علمی – پژوهشی علوم و فنون نقشه برداری، دوره ششم، شماره 4، 1396.
[2] کارگر شریف آباد، محمد، گرامی، محسن، یزدان پناه، احمد علی، شناسایی فاکتورهای موثر در پذیرش اینترنتی اشیاء از دیدگاه کاربران با استفاده از مدل تکمیلی TAM ارائه شده در مدل گایو و بای. مورد مطالعه: مشتریان ارتباطات سیار ایران-همراه اول، فصلنامه رشد فناوری، سال پانزدهم، شماره 58، 1398.
[3] جمالو، محمد، رجب زاده قطری، رادفر، رضا، طراحی مدلی به منظور امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی در اینترنت اشیاء، فصلنامه انتظام اجتماعی، سال دهم، شماره اول، 1397.
[4] قاسمی، روح اله، محقر، علی، صفری، حسین، اکبری جوکار، محمد رضا، اولويت بندي كاربردهاي فناوري اينترنت اشيا در بخش بهداشت و درمان ايران: محركي براي توسعة پايدار، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 8، شماره 1، 1395.
[5] انصاری، منوچهر، محمدیان، ایوب، نویسنده، احسان، شناسايي كاربردهاي اينترنت اشيا در خانة هوشمند با استفاده از روش فراتركيب، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، دوره 9، شماره 4، زمستان 1396.
[6] Vahdat D. Internet of things. Tehran, Iran: Ati-Negar Publications; 2017. [In Persian].
[7] K. Ayush, Suchetha, B., Sushila,. S, Akshay, M., "Implementation of IoT (Internet of Things) and Image processing in smart agriculture," presented at the International Conference on Computation System and Information Technology for Sustainable Solutions (CSITSS), 2016.
[8] Farooq MU, Waseem M, Waseem M, Mazhar S, Khairi A. Talha Kamal. A Review on Internet of Things (IoT). International Journal of Computer Applications 2015; 113, 1: 1-7.
[9] Acquity Group. (2014). The Internet of Thing: the continuation of Internet.
[10] Agarwal, R., Rastogi, S., & Mehrotra, A. (2009). Customers’ perspectives regarding e-banking in an emerging economy. Journal of Retailing and Customer Services, 16(5), 340–351. doi:10.1016/j.jretconser.2009.03.002
[11] Algheband, P. (2006). Adoption of electronic banking services by Iranian Customers [Master Thesis]. Lulea University of Technology, Lulea.
[12] Bandyopadhyay, K., & Bandyopadhyay, S. (2010). User acceptance of Information Technology across cultures. International Journal of Intercultural Information Management, 2(3), 218–231. doi:10.1504/IJIIM.2010.037862
[13] Baner, K., & Hein, S. E. (2006). The effect of heterogeneous risk on the early adoption of internet banking technologies. Journal of Banking & Finance, 30(6), 1713–1725. doi:10.1016/j.jbankfin.2005.09.004
[14] Barocas, S., & Nissenbaum, H. (2014). Big Data’s End Run Around Procedural Privacy Protections. Communications of the ACM, 57(11), 31–33. doi:10.1145/2668897
[15] Brown, E. (2016). Who Needs the Internet of Things? Linux. Retrieved from https://www.linux.com/news/ who-needs-internet-things
[16] Carpenter, S. (2018). Ten Steps in Scale Development and Reporting: A Guide for Researchers. Communication Methods and Measures, 12(1), 25–44. doi:10.1080/19312458.2017.1396583
[17] Carstensen, L. L., Gottman, J. M., & Levenson, R. W. (1995). Emotional behavior in long-term marriage. Psychology and Aging, 10(1), 140–149. doi:10.1037/0882-7974.10.1.140 PMID:7779311
[18] Celic, H. (2008). What determines Turkish customers’ acceptance of internet banking? International Journal of Bank Marketing, 26(5), 353–370. doi:10.1108/02652320810894406
[19] Chan, S. C., & Lu, M. T. (2004). Understanding internet banking adoption and use behavior: A Hong Kong perspective. Journal of Global Information Management, 12(3), 21–43. doi:10.4018/jgim.2004070102
[20] Chatchawanwan, Y., Chaipoopiratana, S., & Combs, H. (2009). An investigation of the factors impacting customers’ willingness of adopt internet banking in Thailand. In Proceedings of ASBBS (pp. 1-9). Academic Press.
[21] Chen, L., Gillenson, M., & Sherrell, D. (2002). Enticing online consumers: An extended technology acceptance perspective. Information & Management, 39(8), 705–719. doi:10.1016/S0378-7206(01)00127-6
[22] Cheng, T. C. E., Lam, D. Y. C., & Yeung, A. C. L. (2006). Adoption of internet banking: An empirical study in Hong Kong. Decision Support Systems, 42(3), 1558–1572. doi:10.1016/j.dss.2006.01.002
[23] Choudhary, S., & Kesswani, N. (2019). A Survey: Intrusion Detection Techniques for Internet of Things. International Journal of Information Security and Privacy, 13(1), 86–105. doi:10.4018/IJISP.2019010107
[24] Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness and perceived ease of use and user acceptance of information technology. Management Information Systems Quarterly, 3(3), 319–340. doi:10.2307/249008
[25] Deb, M., & David, E. L. (2014). An empirical examination of customers’ adoption of m-banking in India. Journal of Marketing Intelligence & Planning, 32(4), 475–494. doi:10.1108/MIP-07-2013-0119
[26] Deutsche Welle. (2012). Internet of Things Holds Promise, but sparks Privacy concerns. Retrieved from http://www.dw.com/en/internet-of-things-holds-promise-but-sparks-privacy-concerns/a-15911207-1
[27] Fornell, C., & Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurements error. JMR, Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50. doi:10.1177/002224378101800104
[28] Gao, L., & Bai, X. (2014). A unified perspective on the factors influencing consumer acceptance of internet of things technology. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 26(2), 211–231. doi:10.1108/ technology acceptance model. Management Information Systems Quarterly, 21(4), 389–400. doi:10.2307/249720
[29] Gefen, D., & Straub, D. (2005). A Practical Guide to Factorial Validity using PLS-Graph: Tutorial and Annotated Example. Communications of the Association for Information Systems, 16(2), 91–109.
[30] Gefen, D., Straub, D., & Boudreau, M. C. (2000). Structural equation modeling and regression: Guidelines for research practice. Communications of the Association for Information Systems, 4(7), 1–77.
[31] Gotz, O., Lichr-Gobbers, K., & Krafft, M. (2010). Evaluation of Structural Equation Models using the Partial- Least-Square (PLS) Approach. In V. Esposito Vinzi., W.W. Chin., J. Henseler., and H. Wang (Eds), Handbook of Partial Least Squares: Concepts, Methods and Applications (pp. 691-711). Heidelberg: Springer.
[32] Gubbi, J., Buyya, R., Marusic, S., & Palaniswami, M. (2013). Internet of Things (IoT): A vision, architectural elements, and future direction. Future Generation Computer Systems, 29(7), 1645–1660. doi:10.1016/j. future.2013.01.010
[33] Guriting, P., & Ndubisi, N. O. (2006). Borneo online banking evaluating customer perceptions and behavioral intention. Management Research News, 29(1-2), 6–15. doi:10.1108/01409170610645402
[34] Hair, J., Anderson, R., Tatham, R., & Black, W. (1998). Multivariate Data Analysis with Readings. New York: McMillan.
[35] Hair, J., Black, W., Babin, B., Anderson, R., & Tatham, R. (2006). Multivariate Data Analysis (6th ed.). New Jersey, USA: Pearson.
[36] Haller, S., Karnouskos, S., & Schroth, C. (2009). The internet of things in an enterprise context. In J. Domingue, D. Fensel, and P. Traverso (Eds), Future Internet (pp. 14-28). Springer.
[37] Harwood, T., & Garry, T. (2017). Internet of Things: Understanding trust in techno-service systems. Journal of Service Management, 28(3), 442–475. doi:10.1108/JOSM-11-2016-0299
[38] Hirsch, P. B. (2019). The goose that laid the golden eggs: Personal data and the Internet of Things. The Journal of Business Strategy, 40(1), 48–52. doi:10.1108/JBS-10-2018-0176
[39] Hofstede, G., Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. Revised and Expanded (3rd ed.). New York: McGraw-Hill.
[40] Hota, C., Upadhyaya, S., & Al-Karaki, J. N. (2015). Advances in secure knowledge management in the big data era. Information Systems Frontiers, 17(5), 983–986. doi:10.1007/s10796-015-9593-y
[41] Hussain, M., & Kaliya, N. (2018). An Improvised Framework for Privacy Preservation in IoT. International Journal of Information Security and Privacy, 12(2), 46–63. doi:10.4018/IJISP.2018040104
[42] Jahangir, N., & Begum, N. (2008). The role of perceived usefulness, perceived ease of use, security and privacy and customer attitude to engender customer adaptation in the context of electronic banking. African Journal of Business Management, 2(1), 32–40.
[43] Jayashankar, P., Nilakanta, S., Johnston, W. J., Gill, P., & Burres, R. (2018). IoT adoption in agriculture: The role of trust, perceived value and risk. Journal of Business and Industrial Marketing, 33(6), 804–821. doi:10.1108/ JBIM-01-2018-0023
[44] Kaur, R., Verma, K., Jain, S. K., & Kesswani, N. (2019). Efficient Routing Protocol for Location Privacy
-
کلمات کلیدی به فارسی :
بانک کشاورزی، پذیرش اینترنت اشیاء، امنیت، ابزارهای دیجیتالی، هوشمند سازی خدمات
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 12-29
-
دانلود فایل
( 541.40 KB )