-
آرشیو :
نسخه تابستان 1402
-
کد پذیرش :
1421
-
موضوع :
سایر شاخه ها
-
نویسنده/گان :
| روح اله نصیری
-
زبان :
فارسی
-
نوع مقاله :
پژوهشی
-
چکیده مقاله به فارسی :
در عصر حاضر شرکتها و سازمانها در پی دستیابی به ابزارهایی هستند که موجب رشد و تعالی شده که یک مزیت رقابتی توسعه مدیریت دانش و نواوری باز در سازمان است. در این راستا هدف تحقیق حاضر ارایه مدل ارزیابی عملکرد سازمانی مبتنی بر مدیریت دانش و نوآوری باز بود. روش تحقیق از نوع مروری و تحلیلی می باشد. جهت گرداوری داده ها ابتدا با كليد واژه¬هاي عملکرر سازمانی، مدیریت دانش، نوآوری باز در پایگاه های داده Springer ScienceDirect, Emerald SID, و magiran به شناسایی مقالات مرتبط پرداخته شد که در بازه زمانی برای بین سال های 1387 تا 1399 برای مقالات داخلی و 2011 تا 2020 ، 73 مقاله شناسایی شدند و بعد از اعمال معیارهای ورود و خروج مورد نظر 18 مقاله باقی ماندند. یافته ها نشان داد که ابعاد نواوری باز شامل شبكهسازی خارجی، تبادل اطلاعات، توانمندى جذب، مدل کسب و کار باز، هوشمندی فناوری و نیروی انسانی است. ابعاد مدیریت دانش شامل کسب دانش، بکارگیری¬دانش، تسهیم¬دانش و حفظ¬دانش بود و در نهایت مشخص شد که ابعاد عملکرد سازمانی مولفههای فردی، گروهی، سازمانی، عملکردگرایی، جو خلاق و نوآوری، طراحی سیستم مدیریت عملکرد سازمانی، نهادینه کردن سیستم اطلاعاتی عملکرد سازمانی، ارزیابی و نظارت است که اجزای مدل مورد نظر را تشکیل دادند.
-
لیست منابع :
[1] بابایی فارسانی، میثم(1398). بررسی تأثیر نوآوری باز بر اجرای مدیریت دانش با در نظر گرفتن فرآیندهای مدیریت دانش (نمونه پژوهش: منطقه دوم عملیات انتقال گاز استان اصفهان). فصلنامه مدیریت راهبردی دانش سازمانی. 2(7).181-215.
[2] پژوهش جهرمی، امین،(1396)،نقش قابلیت های مدیریت دانش بر موفقیت نوآوری باز، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت و مهندسی صنایع،تهران.55-78.
[3] حسنوی، رضا(1399). طراحی الگوی مدیریت دانش مبتنی بر رویکرد نوآوری باز در مراکز دانشگاهی. مدیریت فردا. 63(9).45-66.
[4] صفرزاده، حسین(1391). بررسي تاثير استراتژي هاي مديريت دانش بر نوآوري و عملکرد سازماني (مطالعه موردي مراکز بهداشتي و درماني شمال فارس).نشریه بهداشت.11(34).76-86.
[5] علامه، سید محسن و زارع، سید محسن،(1387)،بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و نوآوری ایران،تهران.55-89.
[6] قاسمی، محمد(1396). بررسی نقش نوآوری استراتژیک و نوآوری باز بر عملکرد شرکت های فعال در منطقه ویژه اقتصادی بوشهر. پژوهش های مدیریت عمومی.10(34).44-66.
[7] محمودزاده، مجتبی(1393). رابطه مدیریت دانش و عملکرد سازمانی در صنعت هتل داری.مطالعات مدیریت گردشگری.8(29).55-89.
[8] نگارستانی، مهدیه(1398). نقش سیستم مدیریت دانش و نوآوری باز در توسعه ظرفیت نوآوری. مجله مدیریت نوآوری.8(1).91-114.
[9] Alrubaiee, L., Alzubi, H. M., Hanandeh, R. E., & Al Ali, R. (2015). Investigating the relationship between knowledge management processes and organizational performance the mediating effect of organizational innovation. International Review of Management and Business Research, 4(4).45-77.
[10] Birasnav,A(2014). Knowledge management and organizational performance in the service industry: The role of transformational leadership beyond the effects of transactional leadership.4(1).66-90.
[11] Centobelli,P(2018). Aligning enterprise knowledge and knowledge management systems to improve efficiency and effectiveness performance: A three-dimensional Fuzzy-based decision support system. Expert Systems With Applications.4(9).66-89.
[12] Chen,D(2011). Knowledge evolution strategies and organizational performance: A strategic fit analysis. Electronic Commerce Research and Applications.22(1).54-78.
[13] Ha, S. T., Lo, M. C., & Wang, Y. C. (2016). Relationship between knowledge management and organizational performance a test on SMEs in Malaysia. Procedia Social and Behavioral Sciences.3(9).344-376.
[14] Lichtenthaler, U.; (2009)“Outbound open innovation and its effect on firm performance: examining environmental influences”, R&D Management.39(4) 4. 317-330.
[15] Greco, M.; Grimaldi, M.; Cricelli, L.; (2016)“An analysis of the open innovation effect on firm performance”, European Management Journal, Vol. 34, Issue 5, pp. 501-516,
[16] Michelino, F.; Caputo, M.; Cammarano, A.; Lamberti, E.; (2014)“Inbound and outbound open innovation: organization and performances”, Journal of technology management & innovation, 9(3). 65-82,
[17] Muthuveloo,M(2017). The impact of tacit knowledge management on organizational performance: Evidence from Malaysia. Asia Pacific Management Review.4(9).55-77.
[18] Ode,H(2020). The mediating role of knowledge application in the relationship between knowledge management practices and firm innovation. Journal of Innovation & Knowledge.5(4).44-89.
[19] Singh,J(2019). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of Business Research.3(9).56-77.
[20] Sisodiya, S. R.; Johnson, J. L.; Grégoire, Y(2013) “Inbound open innovation for enhanced performance: Enablers and opportunities”, Industrial Marketing Management, 42(5). 836-849,.
[21] Router,G(2018). Open innovation and its effects on economic and sustainability innovation performance. Journal of Innovation & Knowledge.43(3).66-90
[22] Valentim, L.; Lisboa, J. V.; Franco, M.; (2016)“Knowledge management practices and absorptive capacity in small and medium‐sized enterprises: is there really a linkage”, R&D Management, 46(4). 711-725.
[23] Wang, G.; Dou, W.; Zhu, W.; Zhou, N.;“(2015) effects of firm capabilities on external collaboration and performance: The moderating role of market turbulence”, Journal of Business Research, 68(9). 1928-1936,.
-
کلمات کلیدی به فارسی :
عملکرد سازمانی، مدیریت دانش، نواوری باز.
-
چکیده مقاله به انگلیسی :
-
کلمات کلیدی به انگلیسی :
- صفحات : 12-24
-
دانلود فایل
( 1.21 MB )